Usuwanie wgnieceń

usuwanie wgnieceń

Historia i technologia
usuwania wgnieceń

Jak wiadomo, po drugiej wojnie światowej we wszystkich fabrykach samochodowych na świecie istniała linia montażowa. W tamtym czasie, jak i teraz, podczas montażu i dostawy samochodu do klienta, mogły wystąpić różne nieprzyjemne sytuacje, w trakcie których nadwozie nowego samochodu mogło zostać lekko uszkodzone.
W zespole każdej fabryki aut są malarze i blacharze, których zadaniem było wyeliminowanie wad w jak najkrótszym czasie. Blacharze posiadali różne kwalifikacje, ale były też osoby, które wyróżniały się spośród grona specjalistów chęcią stałego doskonalenia swoich umiejętności, wdrażania i stosowania nowych technik w swojej pracy. Właśnie ci specjaliści wykonywali blacharkę bez lakierowania, przy czym sami nie buli świadomi, że była to jakaś specjalna technologia. Uznawali to za zbieg okoliczności, a nie ystematyczne podejście. Systematyczne podejście powstało, gdy samochody zaczęto lakierować nowymi rodzajami lakierów. Blacharze zaczęli zauważać zadziwiającąusuwanie wgnieceń biyalystok właściwość – pracując z tymi samymi typami wgnieceń, farba zaczęła się utrzymywać i nie pękać jak wcześniej!

Według jednej z wersji, technologia prostowania wgnieceń bez lakierownaia DOL (Dellen Ohne Lackieren (niem. uszkodzenie bez lakierowania)) została po raz pierwszy zastosowana w fabryce Mercedes-Benz w 1952 r. przez blacharza i lakiernika, Oskara Flaiga. Technologię tę zademonstrowano na wystawach samochodowych Genfer Autosalon w Ameryce i IAA we Frankfurcie w Niemczech. Oscar Flyig w nocy usuwał wgniecenia w samochodach Mercedes-Benz, które pojawiły się wskutek działania odwiedzających podczas wystawy w ciągu dnia. Producenci innych marek samochodów byli zaskoczeni tym, że wgniecenia, które pojawiły się poprzedniego dnia, następnego nie były już zauważalne.
Wkrótce dzięki obserwacjom, technologia ta została przejęta przez innych producentów.

Od końca lat 60. ubiegłego wieku we wszystkich fabrykach samochodowych na świecie byli już specjaliści, którzy opanowali technologię usuwania wgnieceń bez lakierowania. Później pojawiły się firmy specjalizujące się tylko w tego typu naprawach, podobnie jak pojawiły się firmy produkujące profesjonalne narzędzia do usuwania wgnieceń bez lakierowania.
Technologia usuwania wgnieceń bez lakierowania była szczególnie rozpowszechniona w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 80. XX wieku, gdzie dopracowano niektóre procesy technologiczne i wprowadzono nowy sprzęt. Wtedy też technologia usuwania wgnieceń po raz pierwszy otrzymała skrót PDR (paintless dent repair).
W późniejszym czasie technika prostowania wgnieceń bez lakierowania rozpopularyzowała się wśród mistrzów PDR / DOL, którzy pracowali dla wspomnianych producentów. Najpierw brali narzędzia PDR / DOL ze sobą, aby usunąć wgniecenia w swoich samochodach, w późniejszym czasie zaczęli naprawiać „bryki” swoich krewnych i przyjaciół. Stopniowo technologia znalazła szerokie zastosowanie w innych warsztatach. Częściowo zyskała popularność dzięki udanym naprawom wgnieceń, spowodowanych złymi warunkami atmosferycznymi, na przykład uszkodzeniem samochodu przez grad.

   W większości dociekliwi blacharze tamtych czasów stosowali i rozwijali tę technikę prostowania wgnieceń za pomocą narzędzia PDR / DOL potajemnie, z obawą, przyczyniając się do unowocześniania tej technologii i jej późniejszej szerokiej dystrybucji. Nie wszyscy zainteresowani mieli dostęp do profesjonalnych narzędzi PDR / DOL, jednak technika prostowania wgnieceń już wtedy działała.
Żaden ze specjalistów w tym czasie nie starał się w pełni przekazać swojego sekretu kolejnym pokoleniom profesjonalistów. W końcu uważali się za królów napraw, wybranych, mających „specjalny dar”. Nic dziwnego, że nazywano ich „złotymi blacharzami”!
Technologię prostowania wgnieceń bez malowania nazywamy nową techniką usuwania i naprawy wgnieceń, chociaż w rzeczywistości ma ona już ponad 60 lat. To podejście tłumaczy fakt, że producenci samochodów przez długi czas utrzymywali w tajemnicy tę sztukę prostowania wgnieceń.

Założenie jest takie: odpowiedni kierunek, należyte szkolenie i narzędzie wysokiej jakości. Tylko ktoś, kto zna odpowiednią technologię oraz sprawnie posługuje się narzędziem, może wykonać niezbędną pracę wysokiej jakości.
Najważniejsze w technologii jest to, że mistrz, który przeszedł specjalne szkolenie i posiadaniezbędny zestaw narzędzi, może przywrócić w ciągu kilku godzin stan poprzedni karoserii bez blacharki i lakierowania. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest dość skomplikowanym procesem technologicznym, i zależnym od wielu czynników. Przed rozpoczęciem pracy doświadczony mistrz dokładnie bada uszkodzenie i identyfikuje czynniki, które hamują ruch wgniecenia w jego pierwotnej pozycji, szczególną uwagę zwraca się również na lokalizację wgniecenia, ponieważ niezrozumienie tego, co znajduje się z tyłu wgniecenia może skomplikować zadanie! Po zrozumieniu powyższych faktów mistrz zaczyna działać, przy tym określa strategię wykonywania prac i rozważa, która metoda będzie optymalną w danej sytuacji, ponieważ wgniecenie można wyprostować nie tylko od wewnątrz, ale także od zewnątrz za pomocą systemu klejowego.

System klejowy – to specjalny rodzaj narzędzia do naprawy wgnieceń bez lakierowania, który obejmuje: specjalny klej polimerowy, substancję do usuwania kleju, zestaw specjalnych adapterów klipsowych, puller pdr, młot odwrotny i wyciąg ręczny, wszystkie te narzędzia przy ich fachowym wykorzystaniu mogą pomóc mistrzowi poradzić sobie z zadaniem bez konieczności demontażu tapicerki, a także do pracy w trudno dostępnych miejscach!

Drugim rodzajem narzędzi do naprawy wgnieceń bez lakierowania są dźwignie o różnych kształtach i rozmiarach, stosowane do pracy wewnątrz paneli. Używając specjalnych schematów pracy, mistrz przesuwa metal płynnymi ruchami i nadaje mu swój pierwotny kształt, tylko z zewnątrz może to wydawać się prostą rzeczą, w rzeczywistości jest to złożona technika, którą mogą wykonać tylko wykwalifikowani mistrzowie!

Mistrz wykonuje wszystkie powyższe operacje za pomocą specjalnych lamp, które szczegółowo podkreślają charakter i strukturę uszkodzenia. I wreszcie specjalne stemple i młoty, za pomocą których mistrz eliminuje wybrzuszenia na powierzchni uszkodzenia. W arsenale narzędzi mistrza do naprawy wgnieceń bez lakierowania znajduje się z reguły bardzo dużo różnych narzędzi, doświadczony mistrz używający różnych kombinacji narzędzi szybko i skutecznie nadaje powierzchni jej oryginalny wygląd.

Naprawianie wgnieceń bez lakierowania tylko wydaje się proste, w rzeczywistości ruchy mistrza są przeprowadzane zgodnie z dobrze zaplanowanym scenariuszem, z zastosowaniem teorii i znajomości materiału, a także cech konstrukcyjnych różnych marek samochodów i oczywiście z zastosowaniem staranności. W końcu praca mistrza w naprawie wgnieceń bez lakierowania jest naprawdę dziełem jubilera!